Volt egy Kutatók Éjszakája 2019, ezen egy beszélgetés az MMKM Tanulmánytárban, amelyhez felkészültem, aminek során megrázó ismeretkhez jutottam. Ezeket adom közre.
Szóval: kevésen múlt, hogy nem a villanyautó lett „AZ” autó. 1895-1915 között párhuzamosan folyt a belsőégésű és az elektromos autó evolúciója. Annyira, hogy Ferdinand Porsche egyik legelső konstrukciója villanyautó volt. Mit villanyautó: hibrid! Mit hibrid: agymotorokkal!!
Kezdjük megint egy negatívummal: a stuttgarti Porsche Múzeumban látható ős-Porsche, a P1-es a legjobb indulattal is egy marketing húzás: eredetileg nem volt rajta a P1 beütés. Igaz, hogy régi, igaz, hogy elektromos, de nem biztos, hogy Porsche.
Ez meg itt alább az agymotoros: ez is elektromos, de ez biztosan Porsche, és nem is olyan régen újraépítették.
Gurult. Ment magától. (Az meg egyáltalán nem lényeges, hogy az Egger-Lohnerből az Egger, az Egger Béla. Magyar. Szóval az egyik legelső Porschét Budapesten lehetett először kapni.)
Első neve Semper Vivus („örökéletű”) volt, később Egger-Lohner Mixte néven árulták. A végleges változat mind a négy kerekében volt agymotor.
A #1 villanyautó bejegyzés címképe a BMW i3 – amelynek gyártását a BMW 2019 végén megszünteti. Hál'istennek nem azért, mert nem gyárt többet villanyautót, hanem azért, mert az i3 megjelenése óta „kicsit” megváltozott a piac.
Először is a vezető európai államok a központi politika szintjére emelték a villanyautó támogatását. Aminek következtében (másodszor) kivétel nélkül minden egyes gyártó stratégiai hangsúlyt helyezett az elektromos típusokra, meg is jelent egy csomó. Ezek között az izlandi alumíniumból és szénszálas elemekből épített karosszériájú i3 ára már nem versenyképes. Úgyhogy lesz kicsi, elektromos BMW, de még nem tudjuk, hogy hívják majd. (Update 20241001: NINCS kicsi, elektromos BMW, a legkisebb egy i4 eDrive, középméretű.)
A zemberek meg nem vesznek tömegesen villanyautót. Mert nincs hol tölteni. A kormányok és önkormányzatok számára az autó adóbevétel, az út- és elektromos hálózat meg költség, kiadás. Tehát a zemberek vegyenek minél több autót, de használják minél kevesebbet. Hát, ez nem fog bejönni. Viszont az „egy ember – egy autó” séma működik, tönkre is ment bele a Föld.
Nem 20 éve, hanem 110 éve igérgetik kétévente, hogy jövőre jön a csodaakkumulátor, nagy kapacitással, gyors töltéssel, biztonságossággal, kis súllyal. De még mindig nincs.
Nem 20 éve, hanem 110 éve reklámozzák úgy a villanyautót, hogy napi 50 km autózásra (ingázásra) való. Pizza- és egyéb árufutárok használják is, de ingázásra csak nagyon kevesen. (Update 20241001: Mostanra azért rájöttek, hogy ingázni villannyal jó.)
Ezek után totálisan értetlenül állok az előtt, hogy egyetlen kicsi hibrid van. A többi nagy vagy még nagyobb. A hibrid-SUV-ok konkrétan a tehetős rétegek állami támogatásának eszközei. (Update 20241001: már van több kis hibrid, de meg mindig a Yaris a legintegráltabb – és épp most szűnt meg a nagy SUV-ok zöldrendszámossága.)
Bele is fog pusztulni a Föld. Szegény Greta Thunberg.
Szóljon hozzá!
Bejelentkezés hozzászóláshoz
Hozzászólás beküldése vendégként