Gerendaműrendszer, Huttal, Harz hegység, Clausthal-Zellerfeldtől keletre; 1765.

Amíg nem volt elektromosság, mechanikai úton továbbították az energiát. Évszázadokig: az 1500-as évektől kezdve. Pontosabban: az ide-oda (alternáló) mozgást továbbították jellemzően egy vízi malomtól a felhasználás helyéig. Összekapcsolt, lengő gerendarendszer vitte el a mozgást a völgyben levő folyótól mondjuk a hegyoldalban levő fűrésztelepig. Vagy a bányáig, ahonnan a vizet és-vagy a kitermelt anyagot és-vagy a bányászokat szállította le-föl. A leghosszabb gerendamű 4 (négy!) kilométeres volt, a XIX. században még létesítettek öntöttvas rudakból összeállított „gerendaművet”, 1965-ban szerelték le az utolsót. De turistalátványosságként néhány még ma is üzemel Angliában. (A bányászat egyik európai fellegvárában. A másik ugye Németország. A „gerendamű” a német „Stangenkunst” tükörfordítása…)


A technikai érzékkel rendelkezők innentől el tudják képzelni a dolgot. Csak nehéz elhinni, hogy az esetenként több száz átviteli elemből álló rendszernek még a végén is volt elég teljesítménye, és hogy mi odafigyelést igényelt az üzemeltetés, a karbantartás, a veszteségek (a súrlódás) alacsony szinten tartása. (Ezért lengenek, és nem csúszkálnak a gerendák. Ettől a lengések tengelyeit még kellett kenni.)

Forgattyú 1584-ből.Ebből a cikkből kiderül, hogy a forgattyút néhány száz évvel Watt előtt kitalálták. Továbbá a közismert, billegős olajpumpát, amelyet egy villanymotor hajt, simánt tekinthetünk függőleges gerendaműnek.

Kevés történész foglalkozott a gerendaművekkel. Egyikük, Graham Hollister-Short szerint a gerendaművet bizonyos Vanoccio Biringuccio, olasz kohász (kovács...) találhatta fel 1510 körül, aki a vízkereket négy kovácsfújtató (kettős működésű!) meghajtására használta fel.

Kovácsfújtatót működtető gerendamű. Hollister-Short vázlata Biringuccio 1510-es megoldásáról.

 

 A vázlat szerinti megoldás még nem átvitel, hanem elosztás, de az elve azonos a későbbi gerendaművekével (és ott van benne a forgattyú, Watt egyik szabadalma…) Az első „igazi” gerendaművet 1550-ben létesítették a németországi Érchegységben, a másodikat 1560-ban a Harz hegységben. 1590-ben létesítették az első gerendaművet Svédországban a Kopparberg-bányában. 1600-ra a megoldás megjelent Olaszországban, Angliában és Németalföldön (a mai Belgium területén). A XVII. századra a gerendaműveket széles körben alkalmazták az észak- és közép-európai bányáknál.

A kanyarokat himbákkal oldották meg.Egy igen korai himba-megoldás (1731).

Eredeti cikk: https://www.lowtechmagazine.com/2013/01/mechanical-transmission-of-power-stangenkunst.html

 Nem részletezem tovább. Függőleges gerendaművekkel odották meg a bányászok le- és felszállítását - a víztelenítés mellett. A gőzgépek megjelenése nem tüntette el a gerendaműveket: egy géppel több (sok) helyszínre el lehetett vinni az alternáló mozgást, még a 20. században is létesítettek ilyen gerendaművet.Sínek alkalmazása gerendaműveknél

 

 

 

A vasútnál alkalmazott acélsíneket (és -kerekeket) gerendaműveknél is alkalmazták.

(Innentől nem De Decker.) --------------

A forgó mozgás továbbítása, elosztása komplett gépészeti platformmá fejlődött, úgy hívták: transzmisszó. Egy fémmegmunkáló üzem úgy nézett ki, hogy a földszinten volt egy (több) nagy teljesítményű gőzgép, amely számos laposszíjhajtás tengelyét forgatta, és ezekről a tengelyekről szintén szíjhajtások forgatták a munkagépeket. Az alábbi kép egy gyapjúfonó gyár, de az elv azonos.

Mechanikai energia mechanikus elosztása

Hat végifutó tengelyt észlelek...

Nyilvánvaló, hogy az elektromos energiát egyszerűbb, olcsóbb és megbízhatóbb módon lehet elosztani. Ezért nincs a Tesla autóban kardántengely, az akkumulátortömbből vastag kábelek vezetnek az első és a hátsó motorhoz...

 

Szóljon hozzá!

Hozzászólás beküldése vendégként

0
szabályok és használati feltételek.
  • Nincsenek hozzászólások