Tintasugaras multifunkciósokkal foglalkoztam nemrég. "Kábel nélkül nyomják" címmel jelent meg, pedig "Csillogó, fekete készülékek " címmel írtam meg, de most nem ez a téma. Hanem hogy a színes, tintasugaras, otthoni nyomtatás fölött elszállt az idő vasfoga.
Ha az "emberek" alatt a népesség 21 - 49 éves rétegét értjük, akik a reklámszakma számára a legfontosabbak, akkor ezek a zemberek leginkább már csak a vécén fognak papírt a kezükbe.
Ettől múlik ki a papírújság, és a papír fénykép. Amióta ugyanis a mobilok képernyője 75 mm-esnél nagyobb átlójúra növekedett, és QVGA (320x240) vagy finomabb lett, azóta alkalmas fénykép befogadására. Ezzel egy időben terjednek a 75 cm-es sőt inkább nagyobb, és mostanában már jellemzően 1920x1080 képpontos tévék - amelyek tényleg kifogástalanul jelenítik meg a fényképeket.
Nem kell kinyomtatni. A fényképek többségét összesen jó, ha 3 alkalommal nézzük meg. Van néhány, amelyet többször, és igazán kevés, amelyet eredetiben vagy nagyítva sokszor szeretnénk látni, vagy ajándékba adni. Ezek kinyomtatásához viszont nem kell nyomtató, szolgáltatást lehet igénybe venni.
Mint kiderült, a legtöbb másolószalon pont azon az áron, amennyibe nekünk kerülne, kinyomtatja bármelyik fényképünket. A legnagyobb webes kütyüáruház, (plázákban is vannak kirendeltségei), szintén nyomtat online fényképet, és az eredmény postán elküldi. Nyomtatásba küldés előtt persze feljavíthatjuk feliratozhatjuk, körbevághatjuk a felvételt.
A jelenség és a lehetőség (nem csak Magyarországon) igencsak nehéz helyzetbe hozza a nyomtatógyártókat. Az életüket tették a digitális fényképezés népszerűsítésére, véres harcokat folytatnak a festékpatron-hamisítókkal és -újratöltőkkel, az ájulás határán túl csökkentik az áraikat - és nemsokára mégis kihalnak.
A HP, aki a vízforralós, tintasugaras technikát kitalálta, évek óta inkább üzleti készülékeket terjeszt, mint végfelhasználóit. Az Epson, aki a piezós technikát kitalálta, az "Engineered for Business" jelszóval nyomul 2011 eleje óta. (ami azért nem akadályozta meg, hogy a minap kihozzon 3 - három! - otthoni multifunkcióst).
A Lexmark és a Brother a második vonalban még olcsóbban kínált termékekkel próbálja a piac számára megmaradt rágós mócsingjait feldolgozni.
Na jó, a helyzet nem ennyire rossz, de már majdnem, és az irányzat ez.
Sajnálatos. Mennyi gyönyörű készülék, mennyi kreatív ötlet! "Aminek kezdete van, vége is van" (Orákulum, Matrix II)
Szóljon hozzá!
Bejelentkezés hozzászóláshoz
Hozzászólás beküldése vendégként