Kütyüoldalon mindig lesznek tesztek. Nincs teszt minősítés nélkül. Tehát a Digidolgoknak is lett értékelőtáblázata.

 

Mint a „Sajtóteszt általános elmélete” posztban áll, fel kell állítani követelményrendszert, és az annak való megfelelést kell értékelni. Ugyenbben a posztban az is áll, hogy a legtöbb média nem teljesíti ezt, csak írnak, mert szórakoztatniuk kell, nem tudományoskodni.

Mint a „Mért pont én? (Coming out)” posztban áll, több mint egy évtizede készítek sajtóteszteket, ami alatt kikristályosodott bennem egy értékelési rendszer.
Bármilyen kütyüről sokat elárulnak az alábbi kérdésekre adott válaszok:

Jó? Használható? Szép? Megéri? Kell?

 

 

Ha pedig a válaszokat 1- 5-ig beskálázzuk, akkor egy már-már tudományos, de ugyanakkor egyszerű és szemléletes módszerhez jutunk:

 5  nagyon  4  igen  3  háát…  2  kicsit  1  nem.

 

 

A  JÓ?  kérdés a termék a saját maga által kitűzött célnak való megfelelésére vonatkozik. Nyilván levehető a termékről, hogy milyen fő- és mellékfunkciók ellátására tervezték – ezeket vajon mennyire és hogyan teljesíti.

 

A  HASZNÁLHATÓ?  kérdés nyilván a legáltalánosabb értelemben vett „kezelőfelületre” vonatkozik. Ha cipőről van szó, akkor pl. könnyű-e befűzni, vagy rögzíteni, tisztítani, mennyi sár tapad a talpába stb. Kütyüknél a formatervező a használat megkönnyítésére tett erőfeszítései értékelődnek, szoftvereknél pedig egyértelmű – például, hogy a leggyakoribb használatnak megfelelő funkciók esnek-e leginkább kézre. A legtöbb okostelefonnál gyalázat, hogy mennyit kell tappogni egy híváshoz.

 

A  SZÉP?  egészen egyértelműen a formatervezés esztétikai minőségét firtatja. Részben átfed a használhatósággal – de csak részben.

 

Persze, hogy az ár - érték viszonyt jellemzi a  MEGÉRI?  kérdésre adott válasz. Szintén csak részben fed át a következő kérdéssel, mert az „érték” fogalom erősen szubjektív.

 

Van ám a termékeknek egyfajta misztikus, hogy ne mondjam erotikus vonzereje is. Erre vonatkozik a  KELL?  kérdés. Lehet, hogy nem szép, nem is igazán jó, de mégis mindenáron a birtokába szeretnénk jutni. Osztályzata tehát a cucc személyes, összetett, szubjektív vonzerejének mértékét mutatja.

 

Szóljon hozzá!

Hozzászólás beküldése vendégként

0
szabályok és használati feltételek.
  • Nincsenek hozzászólások